جلسه 17

نفسی علی زفراتها محبوسة / یا لیتها خرجت مع الزفرات

نماز در قرآن و حدیث(وجوب نماز)
نویسنده : fingsh - ساعت ٤:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱٤
 

احادیث از کتاب صلاة که گزیده ای از میزان الحکمه در این باب است می باشد.این کتاب شامل چهل فصل می باشدکه سعی می کنیم آنها را به مرور بیاوریم.باشد که قبول افتد.

قرآن:
«نماز بر مؤمنان نوشته و واجب شده است.»
1 ـ امام باقر علیه السّلام :
واژه «موقوتاً» در آیه إنّ الصلاة کانت على المؤمنین کتاباً موقوتاً به معنى «موجوباً» است. یعنى نماز بر مؤمنان نوشته و واجب شده است.[1]
2 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله
به کسى که از واجبات الهى پرسیده بود، فرمود: خداوند، بر تو هفده رکعت [ نماز در هر شبانه روز واجب کرده است.
3 ـ بر من و امّتم ، پنج نماز نازل شده که بر امتهاى پیشین نشده و بر امتى پس از من واجب نمى شود، زیرا پیامبرى پس از من نمى آید.
4 ـ زراره: نمازهاى واجب را از امام باقر علیه السّلام پرسیدم. امام فرمود: پنج نماز در شبانه روز.
5 ـ امام باقر علیه السّلام :
خداوند [ اصل ] نماز را واجب کرد و پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله آن را بر ده گونه نهاد: نماز حاضر و مسافر، نماز خوف که خود سه گونه است، نماز خورشید و ماه گرفتگى، نماز دو عید [ فطر و قربان ] نماز باران و نماز بر مرده .
6 ـ امام صادق علیه السّلام
به کسى که واجبات خداوند بر بندگان را پرسیده بود، فرمود: شهادت بر یگانگى خداوند و پیامبرى حضرت محمّد صلّى الله علیه و آله و برپاداشتن نمازهاى پنجگانه.

فایده:
نویسنده مجموعه فقهى بزرگ جواهر الکلام فى شرح شرائع الاسلام مى گوید: نمازهاى هر شبانه روز پنج عدد است ... و هیچ اختلافى در وجوب آن ها در شبانه روز نیست، بلکه آن از ضروریات دین است و نیازمند استدلال به قرآن و اجماع مسلمانان و سنّت متواتر پیامبر و امامان رهیافته (صلوات الله علیهم) نیست.

پانوشت  

(1) این حدیث مانند احادیث فراوان دیگرى در مقام رد تفسیر «موقوتاً» به (زمان معین) است .بنگرید به بحار الانوار : 82 / 340 / 17 و 352 / 24 تا 32 .