جلسه 17

نفسی علی زفراتها محبوسة / یا لیتها خرجت مع الزفرات

اسناد احتراق خانه وحی 6
نویسنده : fingsh - ساعت ۱۱:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱٤
 

جستجو برای کشف اسناد حاکی از آتش زدن درب خانه فاطمه علیه السلام در منابع اهل سنت 
الف) قرائن آتش زدن درب خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 
قرینه یکم)

بلاذری، متوفای 224 می‌نویسد: 
ان ابابکر ارسل الی علی یرید البیعه فلم یبایع فجاء عمر و معه فتیله (انساب الاشراف ج1، ص 586.)
ابوبکر سراغ علی فرستاد تا از وی بیعت بگیرد ولی او بیعت ننمود لذا عمر فتیله به دست آمد.
در وصف نحوه آمدن عمر می‌خوانیم: ان عمر جاء الی بیت علی لیحرقه علی من فیه. عمر سوی خانه علی آمد تا خانه را با اهلش بسوزاند. 
ر.ک: روضه المناظر (تالیف: ابن شحنه، متوفای 882) چاپ در حاشیه کتاب الکامل (تالیف: ابن اثیر، متوفای 630) ج11، ص113، چاپ الافندی، 1301 ق(=ج7، ص164).
قرینه دوم) 
ابوالفداء متوفای 732 می‌نویسد: 
فاقبل عمر بشیء من نار علی ان یضرم الدار.( المختصر فی اخبار البشر، ج1، ص 156.)
عمر با پاره‌ای از آتش پیش آمد تا خانه را به آتش کشد. 
همچنین در نقل ابن عبد ربه متوفای 328 می‌خوانیم: 
فاقبل بقبس من نار علی ان یضرم علیهم الدار.( العقد الفرید، ج5، ص13.)
او با پاره‌ای از آتش پیش آمد تا خانه را بر سر اهلش به آتش کشد.
ب)نشانه‌هایی از اسناد آتش زدن درب خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
نشانه یکم) 
ابن ابی الحدید معتزلی متوفای 656می نویسد:‌
فاما حدیث التحریق... الشیعه تنفرد به علی ان جماعه من اهل الحدیث قد رووا نحوه.( شرح نهج‌البلاغه، ج2، ص 21.)
اما واقعه آتش افروزی ... آن را تنها شیعیان نقل کرده اند هر چند که گروهی از اهل حدیث نیز همانند آن را روایت کرده اند. 
نشانه دوم) 
در ادامه دیدگاه ابن ابی الحدید معتزلی به نوشته یکی از فقها و متکلمین نامدار امامیه اشاره می‌کنیم: 
ذوالمجدین جناب سید مرتضی علم الهدی قدس سره متوفای 436 در پاسخ به قاضی عبدالجبار متوفای 415 می‌نویسد: 
قد بینا ان خبر الاحراق قد رواه غیر الشیعه ممن لا یتهم علی القوم ...( الشافی فی الامامه، ج4،ص 119.)
روشن نمودیم که خبر آتش افروزی را جماعتی از راویان غیر شیعه که نزد اهل سنت متهم نیستند نیز نقل کرده اند. 
جمع بندی و نتیجه گیری
تذکر: این جمع بندی و نتیجه گیری برای کسانی نوشته شده است که در نزد آنان صرف تهدید اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله به کشتن و سوزاندن برای اثبات وجوب برائت جستن از خلیفه و هوادارانش کافی نمی باشد! همانان که ساده و بی خیال از کنار اسناد تهدید به احراق می‌گذرند و به زعم خود به دنبال سندی حاکی از وقوع احراق می گردند! 
مروری دیگر بر حوادث تلخ هجوم به بیت فاطمه علیه السلام
حادثه یکم) 
ابوبکر دستور اکید صادر می کند:‌
جالب است که در توصیف شخصیت خلیفه اظهار شده است: 
... خلیفه که براساس روحیه شخصی خویش تمایلی به برخورد خشونت‌بار با علی (صلوات الله علیه) و بنی هاشم نداشت ...! 
اصغر قائدان: تحلیلی بر مواضع سیاسی علی بن ابی طالب علیه السلام ص 93. 
قال: ائتنی به باعنف العنف (ر.ک: انساب الاشراف (تالیف: بلاذری متوفای 289) ج1، ص587 (=ج2،ص29))
گفت: او علی بن ابی طالب صلوات الله علیه را به شدیدترین نحو ممکن و به هر صورت به جهت اخذ بیعت به نزد من بیاور. 
ان ابوا فقاتلهم (ر.ک: العقد الفرید (تالیف: ابن عبد ربه، متوفای 328) ج4، ص242 (=ج4، ص259)‌
اگر برای انجام بیعت خارج نشدند با آنها بجنگ! 
حادثه دوم) 
عمر هیزم می‌طلبد: 
فدعا بالحطب. ( ر.ک: الامامه و السیاسه (تالیف: ابن قتیبه، متوفای 276)، ج1، ص12.)
دستور داد: هیزم فراهم آورید! 
حادثه سوم)‌
عمر فتیله می آورد:‌
فجاء عمر و معه فتیله. (ر.ک: انساب الاشراف (تالیف: بلاذری، متوفای 224)، ج 1، ص 586.)
پس عمر، فتیله به دست آمد.
حادثه چهارم)
عمر پاره‌ای آتش می‌آورد: 
فاقبل عمر بشیء من نار. (ر.ک: المختصر فی اخبار البشر (تالیف:ابوالفداء متوفای 732 )، ج 1، ص 156)
عمر با پاره‌ای از آتش پیش آمد.
حادثه پنجم) 
عمر سوگند یاد می‌کند: 
و الله! لاحرقن علیکم او لتخرجن الی البیعه. (ر.ک: تاریخ الامم و الملوک (تالیف:طبری،متوفای 310 )، ج2 ، ص 443.)
به خدا سوگند! یا برای بیعت خارج می‌شوید یا خانه را بر شما به آتش می‌کشم.
حادثه ششم) 
عمر آتش می‌افزود: 
فوجهوا الی منزله فهجموا علیه و احرقوا بابه ... (ر.ک: اثبات الوصیه ( منسوب به مسعودی، متوفای 345 )، ص 143.)
به سمت منزل وی (امیر المومنین علی صلوات الله علیه) شتافتند و به او یورش بردند و درب خانه‌اش را به آتش کشیدند.
ثبت سند حاکی از ضرب و جرح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط ابن قتیبه و حذف آن از کتاب المعارف ،یکی دیگر از آثار ابن قتیبه کتاب المعارف می باشد که متاسفانه دستخوش تحریف گردیده است. 
عالم شیعی ابن شهر آشوب مازندرانی متوفای 588 می‌نویسد: 
و فی معارف القتیبی: ان محسنا فسد من زخم قنفذ العدوی. (مناقب آل ابی طالب، ج3، ص407.)
در کتاب معارف تالیف ابن قتیبه چنین نقل شده است: محسن به دلیل ضربه سنگین قنفذ-از قبیله بنی عدی – از میان رفت. 
هر چند در چاپ های فعلی از کتاب المعارف از مرگ حضرت محسن صلوات الله علیه در کودکی!!! سخن به میان آمده است (المعارف، ص92 (چاپ داراحیاء التراث العربی)
ولی گنجی شافعی متوفای 658 در کتاب خود به نام کفایه الطالب صفحه 413 تصریح نموده است که:‌
ابن قتیبه قائل به سقط شدن حضرت محسن صلوات الله علیه بعد ازشهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده است.
بدیهی است آن چه این شخصیت برجسته اهل سنت به ابن قتیبه نسبت می‌دهد در تعارض با متن مندرج در چاپ‌های امروزین از کتاب المعارف می‌باشد.
خاتمه
یادآوری سخنان عمر مبنی بر تهدید بیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به سوزاندن تنها به گذشته‌های دور و عصر مورخین سنی اختصاص نداشته است و در دوران معاصر نیز شاهد آن بوده‌ایم.
برای مثال به قصیده عمریه سروده محمد حافظ بن ابراهیم (ملقب به: شاعر انیل) متوفای 1351 اشاره می‌کنیم که در مدح و ستایش عمر می‌باشد! سراینده مصری این قصیده در مقام یادآوری یکی از افتخارات عمر می‌گوید: 
و قوله لعلی قالها عمر 
اکرم بسامعها اعظم بملقیها 
حرقت دارک لا ابقی علیک بها 
ان لم تبایع و بنت المصطفی فیها (دیوان حافظ ابراهیم، ج1، ص 82 (بیروت، 1937 م).
چه نیکو سخنی عمر به علی گفت شنونده این کلام را گرامی بدار و گوینده‌اش را بزرگ بشمار 
بی‌تردید به آتش می‌کشم خانه‌ات را و نمی‌گذارم در آن بمانی در صورتی که بیعت نکنی اگر چه دختر پیامبر در آن خانه باشد. 
حافظ ابراهیم در ادامه این دو بیت در تمجید از شجاعت عمر می‌گوید:
ما کان غیر ابی حفص یفوه بها 
امام فارس عدنان و حامیها 
چه کسی غیر از بوحفص این توان را داشت تا در مقابل شهسوار عدنانیان و مدافع آنان چنین سخنی بگوید.
و آنگاه که تعصب دیده عقل را نابینا می‌کند